چگونه اجتناب پارک ملی گلستان



وجود دارد. خالکایی از قله شاه معلم به ارتفاع ۳۱۵۰ متری در بالا دست اولسبلنگاه سرچشمه میگیرد و پس از طی ۴۰ کیلومتر از ماسال میگذرد و در نهایت به تالاب انزلی میریزد. معروفترین ییلاق ماسال، ییلاق اولسبلنگاه است که با داشتن کلبههای مختلف و منظره بینظیر، سوژه بسیاری از عکاسان شده است. در بستر زمان هستند، سوژه جالبی خواهد بود. قیمت غذاهای مجموعه هم مانند نرخ اجاره سوئیتها معقول و اقتصادی و حدود 25% پایینتر از قیمت رستورانهای داخل شهری بود. جاده سیاهکل به دیلمان حالا از باران خیس شده و با طی ۵ کیلومتر مسافت از کاروانسرا آبشار لونک میزبان بعدی ماست. فکر میکنم هنوز جاهای زیادی از جنگلهای سیاهکل و روستاهای آن مانده که باید برای کشفشان، دوباره به این شهر سرسبز بروم. در عین حال که این کاروانسرا با وجود قدمت تاریخی، بنای زیبا و جانمایی در میان جنگلهای انبوه سیاهکل، میتوانست به جاذبهای پرشور در این شهر تبدیل شود، اما تقریبا بهطور کامل به حال خود رها شده و کسی که از جاده جنگلی سیاهکل-دیلمان میگذرد، اگر آشنایی قبلی از این کاورانسرا نداشته باشد و اسم آن را نشنیده باشد، این احتمال وجود دارد که دیدن آن را از دست بدهد. علاوه بر این، اگرچه این روستا بسیار کوچک است، اما مناظر بیشماری را ارائه میدهد که هر کدام یادآور یک کارت پستی فوقالعاده زیبا هستند! علاوه بر این، دشت شقایق گالیکش، چشمه اشکان، چشمه لال، غار حمام خدایی، غار سم، غار گرآو و غار سید رشید از جاهای دیدنی گلستان در شهرستان گالیکش هستند. در روستای سر آقا سید کوهرنگ، مردم به جای شبکههای اجتماعی، به خانه هم میروند. ما در این مقاله از رستاک هم زیباترین جاهای دیدنی سیاهکل گیلان را به طور کامل و به همراه عکس و آدرس برای شما آوردهایم.

اما حدود ۱۵۰ سال است که دیگر کوچ کردن جای خود را به یکجانشینی داده و مردم دیلمان تصمیم گرفتند که برای همیشه در جاهای دیدنی سیاهکل گیلان بمانند. ییلاقات سیاهکل از مناطق گردشگری جذابی است که افراد زیادی را به سمت استان گیلان و دیدنیهای این منطقه میکشاند. آبشار «باران کوه» یکی دیگر از آبشارهای زیبای استان گلستان است که در ارتفاعات همین جنگل در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی گرگان و در مسیر رودخانه «شصت کلا» و پارک جنگلی «باران کوه» واقع شده است. اگر به دنبال یکی از جنگلهای جذاب استان گلستان میگردید، «جنگل نهارخوران» را از دست ندهید، زیرا قدمت این پارک جذاب به دوران ژوراسیک بازمیگردد. شهرستان رامیان یکی از شهرهای زیبای استان گلستان و در چند قدمی شهرستان گرگان قرار دارد و در این ییلاقات این شهرستان شما می توانید گزینه های زیادی برای اقامت پیدا کنید. ایسنا/گلستان اولین همایش ملی پارکهای ملی و مناطق تحت حفاظت به میزبانی استان گلستان در تالار شهید باشقره مرکز بازدیدکنندگان پارک ملی گلستان آغاز شد. این جاده از روستای تنگراه که در غرب پارک ملی گلستان واقع شده است میگذرد و تا حدود جنوب پارک امتداد مییابد. این کاروانسرا در دوره صفویان اوج دوران کاروانسرا سازی ها، از مصالح محلی و سنگ های رودخانه مجاور آن به همت تی تی خانم ساخته شده است. اما یک سری از پژوهشگران نیز بر این عقیده هستند که آداب و رسوم دیرینه دفن مردگان توسط زرتشتیان در بلندی ها و درون دخمه ها صورت گرفته که با لوازم زینتی یا جواهرات همراه بوده است؛ این عمل از دوران ساسانیان تا پیش از دوران آل بویه ادامه داشته است و این استدلال را می آورد که به علت این نوع رسم نام جواهرده برای این روستا انتخاب شده است.همچنین این پژوهشگران بیانگر این موضوع هستند که رسم نامگذاری مکانها به دو گروه غربی و شرقی، سلفی و علیا صورت گرفته و به دوران نظام خانی و خان زادگی مرتبط می شود به همین دلیل “جؤرده” نمی تواند معنای ده بالا را بدهد، پس همان نام جواهرده درست می باشد.

مصالح به کار رفته در این بنا متشکل از سنگهای رودخانهای، آهک و ملات ساروج است که برخی معتقد بودند این سازه متعلق به دوره ساسانی و قبل از اسلام است، ولی با نمونههای آجری که در این کاوشها به دست آمد و پس از بررسی متخصصان پژوهشکده باستانشناسی کشور، قدمت این بنا به دوران اسلامی برمیگردد. ممکن است از آن دست افرادی باشید که تمایلی به ماجراجویی و طبیعت پیمایی های طولانی و نداشته باشید. در واقع شما با رفتن به طبیعت بکر گیلان فرصت بازدید از آثار تاریخی جذاب آن را نیز خواهید داشت. استان گیلان با بناهای تاریخی عجین شده است. این قله با ارتفاع 3050 متر، دومین قله بلند استان گیلان به حساب میآید و از این جهت بسیار مورد توجه کوهنوردان است. قصد دیلمان و قله درفک است که ما را در اواسط خرداد به سوی گیلان می کشاند. با این حال، باید توجه داشت که کف حوض ممکن است دارای سنگ های تیز باشد، بنابراین اگر قصد ورود به آب را دارید، کفش بپوشید. در طول مسیر جاهای زیادی برای نشستن، زلزدن به سبزی درختها و گوشسپردن به صداهای جنگل وجود دارد؛ خانههایی برای ماندن و اقامت هم وجود دارد؛ جاهایی برای استراحت و غذا خوردن و چای نوشیدن، مثل رستورانها و کافههای سنتی هم پیدا میشود؛ اما آدم اگر قصد یک لذت بکر را داشته باشد، از طی کردن خود جاده که نزدیک به 40 کیلومتر طول دارد و از ابتدا تا انتهایش حداقل یک ساعت با اتومبیل طول میکشد و انواع زیباییها را در خود جای داده، غفلت نمیکند. اگر قصد سفر به مازیچال را دارید و از تهران به به این منطقه عزیمت میکنید، حدود ۲۰۰ کیلومتر راه در پیش خواهید داشت. اگر قصد دارید با خودرو شخصی به جواهردشت بروید؛ بسیار احتیاط کنید و وضعیت راه را از رانندگان بپرسید.

این جاده با نام جاده لاریخانی نیز شناخته می شود و هنگامی که در این جاده قرار دارید از میان درختان سر به فلک کشیده و سرسبزی عبور خواهید کرد که هوای تازه و مطلوبی را وارد ریه های شما می کند. آب و هوای مطبوع و دلپذیر این پارک به همراه چشم انداز زیبایی که دارد باعث محبوبیت این مکان در بین مردم شده است. وجود شهر کتالم، چشماندازهای زیبای آن بهدریا، مزارع برنج و باغات چای و مرکبات در شمال قله، تسلط به تپهها و ارتفاعات سرسبز البرز و روستاهای اطراف و رودخانه نسارود در شرق به این مکان موقعیتی ویژه بخشیدهاست. در ادامه به معرفی مکان های دیدنی سوادکوه ، مناطق گردشگری زیبا، آثار تاریخی و نیز جاهای دیدنی آلاشت سوادکوه میپردازیم. با سلام و تشکر از تصاویر بسیار زیبایی که قرار دادید.مسیری که معرفی کردید جایی برای اسکان داره؟ با سلام و سپاس از لطف شما. مسیر دسترسی به روستای زیارت از جاده ناهارخوران شهر گرگان آغاز میشود. پارك جنگلي النگ دره: اين پارك در جنوب غربي شهر گرگان به فاصله 3 كيلومتري شهر واقع شده است. حتی فکر دیدن مناظری که در کمتری جنگلی می توان به آن چشم دوخت، هیجان انگیز است. آب این چشمهها، مثل بسیاری از چشمههای آب گرم دیگر، بهخاطر املاح معدنی و ویژگیهای متعددی که دارد، برای دردهای استخوان و مفاصل و حتی بیماریهای پوستی مفید است. از دیگر ویژگیهای خوب این روستا، آسفالت بودن جاده آن است؛ بنابراین برای مسافرت به این روستا سختی زیادی نخواهید کشید و با ماشین شخصی میتوانید از آن دیدن کنید. سیاهکل، برای کسانی مثل من که عاشق سرسبزی و حس زندگی جنگل، سکوت پر از صدای پرندگان، آبشارها و گاهی تاریکی و خلوتی وهمآلود اعماق آن هستند، انتخابی فوقالعاده است. در تمام جهات کاروانسرا اتاقکهایی دیده میشود که برای استراحت کاروانها تدارک دیده شده و امروزه کاملا خالی و تاریک است.

که بالاخره چراغ یادآوری بالای سر همسرجان روشن میشود و بعد از جستجویی در اینترنت، یادمان میآید که اینجا را در سریال خاتون (اثر تینا پاکروان) دیدهایم که درواقع یکی از صحنههای فیلمبرداری این سریال بوده و شستمان خبردار میشود که این جنگلهای انبوهی که در مسیر جاده سیاهکل دیدیم، همانجاییست که خاتون (با بازی نگار جواهریان) در بخشی از سریال به آن پناه میبرد. یکشنبه 28 اسفند حدود ساعت 12 ظهر به سیاهکل رسیدیم و مستقیم به سمت اقامتگاهی که از قبل رزرو کرده بودیم، رفتیم؛ اقامتگاه گیلدا، در روستای توتکی، در شش کیلومتری جاده سیاهکل به سمت دیلمان. این جاده پر از پیچ و خم های متعدد است بنابراین توصیه می شود این مسیر را با دقت و هوشیاری طی کنید تا لذت سفری شیرین را کام خود و همراهان تان بچشانید. بارش باران در فصل پاییز در جواهرده افزایش میابد و همین باعث می شود تردد در جاده پر پیچ و خم روستا کمی دشوار شود. جاده پر پیچ و خم و زیبای کوهستانی-جنگلی پارک را که تا انتها ادامه دهید به روستای زیارت میرسید. همچنین سیرتان را که ادامه دهید وارد جاده جنگلی خواهید شد. دلیل دیگر هم آنکه کل سفر ما از شهری دیگر (لاهیجان) شروع شد و سیاهکل به دلیل نزدیکی و مسافت کوتاهش، میتوانست انتخاب خوبی باشد. اگر به سیاهکل سفر کردید، آبشار لونک و قدم زدن در حوالی آب خنک آن را از دست ندهید که در فصل بهار و تابستان حسابی به شما خواهید چسبید. برای رسیدن به آبشار لونک بایستی وارد جاده ی دیلمان شوید و حدودا ۲۰ کیلومتر پیش روی کنید تا به آبشار دوقلوی لونک برسید. گاهی سکوت با صدای خروشان آب درهم میشکند و جای خود را به هیجان میدهد؛ مثلا وقتی آبشار لونک خودنمایی میکند.

شما می توانید از سفر خود یادگاری هایی که توسط مردم محلی اینجا ارائه می شود به منزل ببرید. رسم گِل کاری مسجد آدینه: مردم در گذشته در اوایل ماه مرداد، برای نذری و محافظت از اعضای خانوادهی خود و همچنین افزایش برکت در محصولات خود، به جای آب با استفاده از شیر دامهای خود گل درست میکردند و آن را با صلوات و دعا به در و دیوار مسجد میزدند؛ به زبانی دیگر مسجد را گلکاری میکردند. مقداری هم خیاز و گوجه از یک خانم جوان که میوه و صیفیجات روی گاری میفروشد و مقداری هم پنیر که با خیک درست شده، از آقایی که محصولات لبنی محلی میفروشد، خرید میکنم و بعد از کمی گشتن در بازار، به سمت ماشین میرویم تا به اقامتگاه برگردیم. این جنگل در فصل بهار با برگهای تازه و گلهایش، در فصل تابستان با طبیعت سرسبز و دیدنیاش، در فصل پاییز با برگهای رنگارنگ و فوقالعادهاش و در فصل زمستان با فضای رویایی و پوشیده از برف خود دلبری میکند. این دژ باشکوه با مساحتی بالغ بر 6.2 هکتار در ارتفاع 715 متری از سطح دریا قرار دارد؛ همچنین 65 برج و بارو و دیواری به طول 1500 متر را در خود جای داده است. جاده اسالم به خلخال، زمستانی با برف شدید و سرمای زیاد و آزار دهنده است که باعث یخ بستن سطح جاده و در نتیجه خطرناک و ناامن بودن این جاده میشود. در نتیجه به طور کلی می توان آن را منطقه ای کوهستانی به شمار آورد. در این منطقه کوهستانی وسیع شما میتوانید از طبیعت زیبا لذت برده و از محلیها پنیر مرغوب سیاهمزکی را تهیه کنید. راه ارتباطی زیارتگاه خالد نبی کوهستانی بوده ولی از طریق کلاله و تمرقره قوزی تا آن محل راه دشواری نیست. اگرچه معماری پلکانی و بافت تاریخی روستا ویژگی اصلی آن است، اما در این روستا می توانید جنگل های بکر و دیدنی، آبشارها، کوه های مرتفع و بسیاری از جاذبه های طبیعی دیگر را ببینید.

با معروفترین روستا از روستاهای پلکانی ایران یعنی ماسوله شروع میکنیم. اگر از وضعیت آبوهوایی در فصول مختلف سال بپرسید، باید بگویم که در جنگل الیمستان آمل همیشه هوا خوب است. این قله در ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهر دماوند، ۶۲ کیلومتری جنوب غرب آمل و ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شدهاست. آمل جدید در جوار شمال آمل قدیم بنا شده است وامروزه یکی از شهرهای آباد و زیبای شمال ایران به شمار می رود. در راه، قسمتی جدید از بازار توجه ما را جلب میکند که تعدادی خانم و آقای محلی، پای خروسها و اردکها و غازها و بوقلمونها را بستهاند و حیوانها را جلوی پایشان گذاشتهاند برای فروش. دسترسی: برای رفتن به نمک آبرود میتوانید از جاده چالوس به سمت مازندران رفته و پس از رسیدن به چالوس مسیر خود را حدود ۱۲ کیلومتر ادامه دهید تا به نمک آبرود برسید. همان حوالی آرام آرام ابرها شروع به استتار کردن این عروس زیبا می کنند اما خسته نمی شوید ادامه می دهید و به روستا می رسید. مدت زیادی در صف عابربانک معطل میشویم و تا برگردیم به همان جای قبلی، خانم "تی جانه قوربان!" تخم اردکها را فروخته و رفته است. این برند با استراتژی بی نظیری که داشته است، توانسته در مدت زمان کوتاهی شهرت جهانی پیدا کند. جنگل ناهارخوران در ابتدا از شهر گرگان فاصله داشت و به مرور زمان با وسیع شدن این شهر، فاصله این جنگل تا شهر به یک خیابان اصلی محدود شد که امروزه یکی از خیابان های اصلی شهر محسوب می شود. بازدید و خرید از این بازار به توصیه خانم مدیر اقامتگاه بود که وقتی در مورد بازار روز سیاهکل از او سوال کردم، این بازار را هم پیشنهاد داد و بسیار از زیباییاش تعریف کرد و پیشنهاد کرد که حتما سری به آن بزنیم. با طی مسافتی در حدود ۱۴ کیلومتر از جاده سیاهکل به دیلمان در سمت چپ جاده نامی از تی تی کاروانسرا به چشم می خورد که با یک پیاده روی ۵ دقیقه ای در کنار یک اقامت گاه تاریخی در دل جنگل های سیاهکل خواهید بود.

چشمم به یک قفل طلایی خیلی کوچک افتاد که به صورت باز، روی حلقه درب ورودی قرار گرفته بود. قفل را برداشتم و در نهایت تعجب، دیدم که کاروانسرا باز، اما بهنوعی کاملا متروکه و رهاشده است و برای بازدید از چنین جاذبه تاریخی و فرهنگی، هیچ تشریفات خاصی وجود ندارد؛ فقط کافیست درب را باز کنی و از داخل دیدن کنی! قبل از اینکه سفر به سیاهکل را شروع کنم، مدتی در مورد این شهر و روستاهایش در اینترنت جستجو کردم و یکی دو کتاب هم تورق کردم. سفری که از سیاهکل آغاز می گردد و این روز بهاری چهره بارانی خود را به ما نشان می دهد. اقلیم خاص و زیبای گیلان شرقی همواره طبیعت گردان مشتاق را جذب خود می نماید. اگر سری به فضای اینترنت یا فضای مجازی بزنیم و سراغی از زیباترین جنگلها و جادههای جنگلی گیلان بگیریم، حتما اسم جاده سیاهکل-دیلمان به چشممان میخورد. یکی از زیباترین جاده های شمالی کشور، جاده جنگلی سیاهکل به دیلمان می باشد که از طبیعتی بسیار چشم نواز و سرسبز برخوردار است. این بنا که بر تپه ای زیبا در کیلومتر ۵ جاده ی سیاهکل به دیلمان واقع شده دارای ظاهری سنگی می باشد که خزه های روی آن، چشم اندازی جذاب به این بنای تاریخی داده. سفر کوتاه ما به سیاهکل، بخشی از یک سفر چندروزه به گیلان زیبا و سرسبز بود که به همراه همسر و برادر همسرم، با خودروی شخصی و در روزهای پایانی اسفند سال 1401 آغاز شد و ساعتهای ابتدایی و تحویل سال 1402 را هم در این شهر زیبا گذراندیم. در سفر به ماسوله گیلان طوری برنامهریزی کنید که حداقل یک شب در این شهر اقامت داشته باشید؛ زیرا پیادهروی شبانه و تجربه قدم زدن در صبحگاه مهآلود ماسوله بهقدری فوقالعاده است که نباید بهسادگی از آن غافل شوید. به سمت یکی از آنها که سن و سال بهنسبت بالایی دارد میرویم و من سلام میکنم.

خانمی میانسال، با عینکی باریک که روی نوک بینیاش گذاشته و لباس محلی به تن دارد و مدیر اقامتگاه است، به همراه تعدادی خانم دیگر که همگی لباسهای رنگارنگ محلی و لهجه گیلکی دارند، به سمتمان میآیند برای استقبال و درب پارکینگ را که بخشی از حیاط اقامتگاه است، برایمان باز میکنند و به گرمی با هم سلام و احوالپرسی میکنیم. سلام از عکسهای زیبایتان لذت بردم اجازه کپی میباشد یاخیر ؟ پس تعداد عکسهایی که در این نوشته میآید محدود است و تنها گوشهای از زیباییهای سفر ما را نشان میدهد. البته این یک تعریف از کلیات واقعه و به نوعی یک عکس هوایی از فاصله بسیار دور است که فقط تصویر کلی از این واقعه خاص تاریخی-سیاسی را نشان میدهد. البته شایان ذکر است این مسیرهای صعود از پیج و خم زیادی برخوردار بوده و کوهنوردی در این مناطق مستلزم به همراه داشتن لوازم حرفه ای کوه نوردی است. باقری ادامه داد آب آبشار ،از سرریز آب شدن برف کوههای اطراف و چشمه های مناطق بالادست آبشار است و یک روستا به همین نام با جمعیت اندک که اغلب نیز مهاجرت کرده اند در این منطقه وجود دارد و نام آبشار از آنجا گرفته شده است . اگر در ادامه سفرتان به سد لفور سوادکوه بهسمت آبشار گزو در ارتفاعات بروید، میتوانید شب را در یکی از اتاقهای اقامتگاه امامزاده گزو سپری کنید. اقامتگاه دو طبقه است و ما در یکی از اتاقهای طبقه اول، به نام "گلبهار" هستیم. البته نقلی هم وجود دارد که کاروانسرای تیتی (که به گیلکی، تیتی کاروانسرا خوانده میشود) بنایی بهجامانده از دوره تیموریان است که بعدها در دوره صفویه تا حدود زیادی تخریب شده و بنای باقیمانده از آن به نام صفویان ثبت شده است. البته متأسفانه خانه عضدی به حال خود رها شده بود؛ اما اخیراً دستوراتی برای زیباسازی و بازسازی این خانه صادر شده است.

البته با این حال همیشه بیشترین سرسبزی را میتوانید در فصل اردیبهشت تجربه کنید. ابریشم محله یکی از نقاط مرکزی ،زیبا و تجاری رامسر است که دبیرستان معروف و قدیمی امام (اردیبهشت) و بیمارستان رامسر در آن واقع است . سهشنبه 1 فروردین بعد از خوردن صبحانه و جمعوجورکردن وسایل، حدود ساعت 11 صبح با میزبانهای خونگرم اقامتگاه خداحافظی کردیم و از جاده سیاهکل-دیلمان به سمت مرکز شهر سیاهکل و بعد از آن به سمت رشت و فومن و مقصد بعدیمان، ماسوله، راه افتادیم. سیاهکل یا سیکل (به زبان محلی) در زبان گیلکی یعنی آبادی کنار کوه. گاهی پر میشود از خانههای روستایی چوبی که دور و برشان خانمی با لباس محلی گیلکی ایستاده و کنارش مثلا تعدادی غاز و اردک که با ناز و عشوه راه میروند، پر و بال تکان میدهند و با حرکات تند نوکهای پهنشان از چالههای پرشده از باران تازه، آب میخورند. تی تی در زبان گیلکی به معنای شکوفه است. از یکی از پیرزنهای خوشزبان آنجا هم که مدام با "سبزی بدم، کاهو بدم، کاهو محلی، 10 تومن" گفتن سعی در جلب مشتریهایی دارد که از کنارش عبور میکنند، مقداری کاهو میخرم و میرویم. درختان را نشکنید، زخمی از آتش و زباله برجای نگذارید و با مهربانی با طبیعت و مردم رفتار کنید. دومی منطقه جنگلی راش که پر از درختان راش و سر به فلک کشیده است. از همان ابتدا پر پیچ و خم است و درختان جنگلی به سمتش سر خم کردهاند. جاده ی جنگلی سیاهکل به دیلمان یکی از همان جاده هاست. این جاده که در سطرهای بعدی در مورد آن بیشتر خواهم نوشت، بهطور تقریبی از میدان دیلمان در سیاهکل به سمت جنوب آغاز میشود و سیاهکل را به دیلمان وصل میکند. کمی بعد از میدان دیلمان و به سمت جنوب سیاهکل، جاده جنگلی با کنارههای خاکی شروع میشود. دوشنبهها بازاری بهنسبت کوچکتر هم در حوالی میدان دیلمان شکل میگیرد که در آن بیشتر خانمهای محلی بساط کردهاند و سبزی و کاهوهای کوچک باغچههای خانگی، تخم پرندگان، پرتقال و نارنج میفروشند و در گوشه و کنار برخی هم میوه و صیفیجات یا ادویه میفروشند.

خانمهای سنوسالداری یک گوشه به ردیف نشستهاند و پارچههای رنگ جلوی خودشان روی زمین پهن کردهاند. بدین ترتیب برخی این احتمال را مطرح کردهاند که برج قابوس همان رصدخانهای است که به دستور قابوس و بر اساس نقشه و طرح کوشیارگیلانی ساخته شده است. همان طور که اشاره شد مسجد آدینه از آثار قدیمی روستاست. اقامتگاه از اطراف با شالیزارهای برنج محصور شده و چشمانداز بینظیری دارد. جاده آب پری هم عرض جاده چالوس است، اما اطراف جاده آنقدر فضای صاف و باز برای اطراق کردن وجود دارد که هر گردشگری به راحتی میتوانند گوشه دنجی برای خود پیدا کند. رامسر حدود دو ساعت با شهر رشت فاصله دارد و به راحتی از هر دو مسیر تهران رشت و تهران چالوس میتوانید خودتان را به این شهر برسانید. دریاچه سقالکسار در فاصل ۱۵ کیلومتری رشت و در روستایی با همین نام قرار دارد. جالب است بدانید که چون پس از دوره ایلخانان شخصی به نام میرزا علی میربلوک آن را کشف و مرمت کرده است، به آن حمام میربلوک هم میگویند. بعدها محلی ها اسم سه خط طلا را بر روی این بخش از راه نهادند، احتمالا چون دستمزد سازندگان با طلا پرداخت می شد با همچین عنوانی هم به شهرت رسید. بنابراین می توانید در گوشه ای از جاده توقف کنید و به منظره ای که در پیش چشمان تان همچون یک بوم نقاشی نقش اجاره ون برای شمال بسته خیره شوید. اگر عاشق پیاده روی های طولانی تا یال کوهستان را داشته باشید می توانید این چشمه سارها را از نزدیک مشاهده کنید و از آب پاک و زلال آن بهره مند شوید. اگر هوس کردید در میانه های راه پیاده شوید می توانید سری به چشمه های زلال و آبشارهای زیبای این منطقه بزنید. جاذبه های توریستی و گردشگری کشپل دارای تنوع و جذابیت بسیاری هستند شما علاقه مندان و گردشگران می توانید در این بخش با جاذبه ها و چشم اندازهای این منطقه بیشتر آشنا شوید.


[ بازدید : 42790 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ پنجشنبه 13 مهر 1402 ] [ 21:05 ] [ ناشر ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]